بررسی تطبیقی ساختار گرافیکی در نقوش سفالینه های شوش و نیشابور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده زهرا جعفری
- استاد راهنما میترا معنوی راد محبوبه محدث
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
سفال سرتاسر تاریخ ایران را با نقوش خود به عنوان یکی از پویاترین و سیال ترین هنرها منقش ساخته است. اگر هنر گرافیک را فشرده ای از جوهر نقوش و هدف آن را انتقال پیام از طریق خطوط ساده و رنگ بخوانیم، بدون شک نقوش به کار رفته بر روی سفالینه های کهن ایران یکی از مهمترین آثار گرافیکی آن زمان محسوب می شوند. این نقوش دربرگیرنده تصاویر مختلف گیاهی، حیوانی، انسانی، هندسی، تجریدی و یا خط نوشته به صورت مجزا و در ترکیب با هم می باشند،که بر روی آثار سفالین مختلف جهت بیان مفاهیم متفاوت نقش بسته اند. یکی از اهداف این پژوهش طبقه بندی این نقوش در دو منطقه شوش و نیشابور می باشد. از آنجا که در خلق آثار هنری کهن ایران، مهارت فنی به همراه اعتقادات ژرف بسیار موثر است ، یکی دیگر از اهداف این پژوهش پی بردن به دیدگاه پدیدآورندگان این آثار و هدف آن ها از خلق چنین نقش هایی می باشد که ما را با کاربرد و جایگاه این آثار آشنا می کند. با بررسی نقوش از لحاظ فرم، ترکیب بندی، رنگ و...نیز می توان به موارد گرافیکی نهفته در ساختار آن ها پی برد. روش کار برای رسیدن به این اهداف بدین صورت می باشد که پس از بیان تاریخچه ای هنری و تاریخی از هنر سفالگری شوش و نیشابور در دوره های زمانی مورد نظر، که روشن کننده اوضاع و احوال اجتماعی و دیدگاه های مطرح نسبت به هنر سفالگری آن دوران می باشد، به بررسی نقوش مصور شده بر روی سفالینه ها به صورت جداگانه پرداخته شده و مواردی همچون نقش ، رنگ، خلاصه سازی و... از دیدگاه گرافیکی مورد بررسی قرار گرفته اند. در نهایت مقایسه ای تطبیقی میان موارد مطرح شده در نقوش سفالینه های شوش و نیشابور صورت گرفته است که شباهت ها و تفاوت های موجود در این آثار را آشکار می کند. همچنین کشف موارد گرافیکی نهفته در این نقوش می تواند منابع ارزشمند تصویری را جهت به کار گیری در آثار گرافیکی و هنری این دوران در اختیار ما قرار دهد، زیرا که انسان همان قدر که در حال زندگی می کند و به آینده می اندیشد، در گذشته ریشه دارد. واژگان کلیدی: سفالینه های شوش و نیشابور، نقش ، ساختار گرافیکی، بررسی تطبیقی، خلاصه سازی.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نقوش سفالینه های شوش و سیلک
با مطالعه نقوش به جای مانده از آثار هنری هزاره های پیش از تاریخ علاوه بر مشاهده ی باورهای فرهنگی مشابه، سنت های هنری و الگوهای مشترکی را در خلق آثار هنری مناطق مختلف این سرزمین پهناور خواهیم یافت. گستره ی عظیمی از این نقوش بر تن پیکره های سفالینی نقش بسته است که همچون مدارکی مکتوب، شیوه ی معیشتی و آئین های سنتی پیشینیان ما را معلوم می دارد. برای مطالعه ی این منابع تصویری نخستین خاستگاه های سفال...
15 صفحه اولمطالعه تطبیقی نقوش سفالینه های شوش و سیلک
یکی از راه های دستیابی به فرهنگ و دانش بشری، مطالعه ی هنر تمدن های گوناگون است. در شناخت تمدن ایران نیز، شوش و سیلک از اهمیت والایی برخوردار است و سفالینه های منقوش آن، بر تارک موزه های جهان می درخشند. بنابراین ازآنجایی که ایران از پیشگامان سفالگری در جهان است. این پژوهش سعی دارد به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و تاریخی، علل توجه جهانیان به این سفالینه ها را بررسی کند که شامل نقوش جانوری، گیاهی و هندس...
مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.
The Aghkand potteries have high position in the classification of pottery types of the early Islamic period. Since the researchers assess the start and use of Aghkand potteries from the 4th century to the mid of the middle Ages of Islamic period, so in this paper we perused the comparison of pottery designs of Aghkand and textile designs of Buyid and Seljuk periods that lie in the interval. Whi...
متن کاملتحلیل نقوش جام شوش از منظر ساختار و مفهوم
درک و فهم آثار هنرهای تصویری نیازمند شناخت دو عنصر اساسی ساختار (صورت) و محتواست. ساختار، قالب و اساس کلی تصویر و محتوا، هویت اثر و نگرش و بینش آفرینندة اثر هنری را نشان میدهد. در برقراری ارتباط مخاطب با اثر هنری، تقدم در فهم زبان تصویری است، برهمین اساس این پژوهش، ساختار اثر را مقدم بر محتوای آن دانسته و با همین رویکرد به تحلیل نقوش جام شوش و تطبیق آن با عناصر تجسمی (نقطه، خط، سطح، ...) پرداخ...
متن کاملمطالعه و شناخت نقوش جاندار بر روی سفالینه های نیشابور (در قرن سوم و چهارم ه .ق)
نقشمایه ها در هنر سفالگری حامل مفاهیم و مضامینی است، که تجلیگر جهانبینی جوامع بشری به شمار میآیند؛ نقوشی که بر سفال نقش میبندد، بیانگر میراثی است که در آن بستر به وجود آمدهاند. تحقیق پیش رو، به بررسی و تحلیل نقوش جاندار برروی سفالینههای نیشابور در دوره سامانیان میپردازد؛ که جزو زیباترین و اسرارآمیزترین نقوش سفالینههای اسلامی محسوب می شوند. اهداف این پژوهش عبارتند از: شناخت مفاهیم و مض...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023